På denna sida hittar du texter om: Downs syndrom, Svenska Downföreningen, Rocka sockorna och Rocktober på lättläst Svenska . Här kan du läsa information som är enklare att förstå.

Alt-text: "En ung man med Downs syndrom står med ett leende i ett växthus. Han har på sig en beige förkläde och en vit tröja. I bakgrunden syns olika gröna växter och blommor.

Om Downs syndrom

Downs syndrom är något man föds med. Det är ingen sjukdom. Det uppstår av sig själv utan att vi vet varför det händer med vissa.

Om Svenska Downföreningen

Svenska Downföreningen arbetar för att personer med Downs syndrom ska ha ett gott liv med samma möjligheter som alla andra. Vi vill att personer med Downs syndrom ska få vara med å bestämma över sina egna liv.

Rocka sockorna

Den 21 mars är Världsdagen för Downs syndrom. I Sverige och andra länder firar man dagen genom att Rocka sockorna.

Oktober = Rocktober

Oktober är kunskapsmånaden för Downs syndrom. Svenska Downföreningen kallar månaden Rocktober.