Under hela oktober uppmärksammas Downs syndrom i flera länder runt om i världen genom ”Down Syndrome Awareness Month”. I Sverige går kampanjen under namnet ”Rocktober – kunskapsmånaden för Downs syndrom”. Med Rocktober vill vi öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom.

Vill du vara med och sprida kunskap om Downs? Dela våra Rocktoberinlägg!

Under hela oktober kommer vi varje dag publicera fakta om själva syndromet Downs syndrom, Svenska Downföreningen, om lagar och rättigheter som gäller för vår målgrupp och lite om att ha Downs syndrom i historisk kontext. Allt för att bidra till att öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom. Följ oss i sociala medier och dela gärna våra inlägg. Tillsammans ökar vi kunskapen om Downs syndrom! Använd gärna följande hashtags: #downsyndromeawarenessmonth #Rocktober

Tänk på språkets makt

De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag.

Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd.

skolbarn står utomhus med ryggsäckar på. De ler och är glada. Ett av barnen har Downs syndrom

Fördomar om Downs syndrom

För många människor är det okända och det ovana skrämmande, och fördomar kan trivas i det tysta. Att våga prata om fördomar, att ställa frågor och lyssna på varandras erfarenheter, är det första steget mot att bryta ned fördomar och bygga upp en värld där vi alla behandlas med respekt och värdighet.