Ett helt avsnitt av ”Kropp & Själ” i P1 om Downs syndrom från 2 juli 2024. Svenska Downföreningen var referens. I programmet medverkar även Mickan Luning och Karen Flø från vårt kansli.

Så presenterar Kropp & själ själva programmet: Synen på de som har Downs syndrom har förändrats mycket över åren, men fortfarande är diagnosen omgärdad av fördomar. Hur kan man leva med Downs syndrom i dagens Sverige? I det här programmet möter vi 7-åriga Liv och 25-åriga Johan.

Medverkar i programmet gör:
Solveig Laine, vars lillebror, Dag, med Downs syndrom växte upp på institution på 50 och 60-talet
Mickan Lüning från Svenska Downföreningen
Ulrika Wester Oxelgren,  barnläkare och barnneurolog i Uppsala. Hon har varit med och arbetat fram det medicinska vårdprogrammet som finns i Sverige för uppföljning för barn med Downs syndrom.
7-åriga Liv som har Downs syndrom
Livs mamma Karen Flö, hennes storasyster Nora och pappa Daniel Bjugård.
Johan Rahm som i restaurangen på Fotografiska museet, och hans mamma Kristina Rahm.

Programledare och reporter Stina Näslund
Producent Alice Lööf

🎧 Lyssna på Kropp & själ i appen Sveriges Radio Play eller här: sverigesradio.se/avsnitt/manniskor-med-downs-syndrom

Lyssna på programmet här: Människor med Downs syndrom