Enligt en ny rapport från Socialstyrelsen så föds det färre barn med Downs syndrom än tidigare i Sverige.

Svenska Downföreningen efterlyser en nyanserad debatt om fosterdiagnostikens syfte och etiska konsekvenser. Människor med Downs syndrom kan idag leva goda, rika och längre liv än någonsin tidigare, så varför letar vi efter just Downs syndrom och ska vi fortsätta göra det?

Ta del av rapporten här

Läs Svenska Downföreningens pressmeddelande – Varför letar vi efter just Downs syndrom och ska vi fortsätta göra det?

Läs mer om Svenska Downföreningen och fosterdiagnostik här

Läs artikel från DN 26/6 2024 – Ny rapport: Allt färre barn föds med Downs syndrom

Läs reportage från DN 26/6 2024 – Selmas mamma: ”Vilka barn väljer vi bort i framtiden?”

Läs artikel från DN 27/6 2024 – Malin har Downs syndrom: ”Jag ser mig som en förebild.”

Presskontkat för fosterdiagnostikfrågor för Svenska Downföreningen är föreningens sakkunnige i fosterdiagnostik, Mickan Lüning // Mobil: 072-219 38 99 // mickan.luning@svenskadownforeningen.se