Sedan den 2 juli 2023 gäller nya bestämmelser i skollagen som syftar till stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Det som tidigare hette grundsärskolan, gymnasiesärskolan och komvux som särskild utbildning har också ändrat namn till anpassade skolformer. Läs mer om detta på Skolverkets hemsida.

Den anpassade grundskolans syfte

Anpassade grundskolan ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en för dem anpassad utbildning som ger kunskaper och värden och utvecklar elevernas förmåga att tillägna sig dessa. Utbildningen ska utformas så att den bidrar till personlig utveckling, förbereder eleverna för aktiva livsval och ligger till grund för fortsatt utbildning. Utbildningen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhällslivet. Den Anpassade grundskolan regleras i  Skollagens 11:e kapitel.

Bakgrund
I Sverige infördes allmän skolplikt 1842, men först år 1967 fick alla barn med intellektuell funktionsnedsättning skolplikt genom den s.k. Omsorgslagen. Vid den tiden bedrev landstingen undervisning för barn med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IQ mellan 70 och 55 enligt Wechslerskalan). Eftersom skolplikten skulle omfatta alla barn med intellektuell funktionsnedsättning så skapades Träningsskolan för de barn som bedömts ’obildbara’. Huvudmannaskapet för grundskolan överfördes från staten till kommunerna 1991. En successiv överföring av huvudmannaskapet för särskolan från landstingen till kommunerna fullbordades 1996. 1996 infördes också den försökslag som gav föräldrar till barn med intellektuell funktionsnedsättning ett visst inflytande över barnens utbildning, genom att föräldrars medgivande krävdes för en inskrivning i särskolan. Detta inflytande permanentades i 2010 års skollag, om än med en viss inskränkning jämfört med försökslagen.

Erbjudande om anpassad skola
Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning, ska tas emot i anpassad skola om föräldrarna lämnar sitt medgivande (Skollagens 7:e kapitel, §5). En elev som kan nå målen i grundskolan med stödinsatser skall inte lämna grundskolan för att börja i anpassad skola. Beslutet att låta ett barn börja i anpassad skola får långtgående och livslånga konsekvenser för det enskilda barnet och därför måste en utförlig och noggrann utredning göras innan. Att barnet har Downs syndrom innebär inget undantag från behovet av en noggrann utredning. Läs mer om vad som ingår i den utredning som måste göras innan ett barn kan tas emot i anpassade grundskolan på Skolverkets hemsida.

Läs mer på Skolverkets sida om Mottagande i anpassade grundskolan.

Läroplan, kursplaner och kunskapskrav
Läroplanen beskriver skolans värdegrund och uppdrag, övergripande mål och riktlinjer för utbildningen. Läroplanen innehåller också kursplaner med tillhörande betygskriterier.

På denna sida hos skolverket hittar du den anpassade grundskolans läroplan.

Här hittar du timplan för den anpassade grundskolan som började gälla från den 2 juli 2023.

Här hittar du läroplan, program och ämnen i anpassade gymnasieskolan.
Skolverkets information om anpassad grundskola (öppnas i nytt fönster)

Skolverkets information om anpassad gymnasieskola (öppnas i nytt fönster)

Skolverkets broschyr om anpassade grundskolan som riktar sig till vårdnadshavare (öppnas i nytt fönster)

Skolverkets information om namnbytet till anpassad skola (öppnas i nytt fönster)

Integrering eller segregering
En elev i anpassad grundskola kan få sin utbildning inom grundskolan (integrerad elev) om båda rektorerna och föräldrarna är överens om detta (Skollagen 7 kap 9 §). Integrering är varken en rättighet eller skyldighet. Utgångspunkten är att särskolans elever undervisas i särskoleklasser. En elev i grundskolan kan på motsvarande sätt få sin utbildning inom den anpassade grundskolan.