Vi har yttrat oss om remissen ”Betänkandet Uppföljning för utveckling – ett hållbart system för samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola (SOU 2023:95)” som låg ute till remiss under våren 2024.

Yttrandet sker inom ramen för föreningens uppgift att främja ett samhälle där personer med Downs syndrom är jämbördiga medborgare med full delaktighet, jämlikhet och självbestämmande.

Sammanfattning

Svenska Downföreningen uppmanar regeringen att agera i enlighet med utredningen och följa de förslag som utredningen föreslår. Vi vill betona vikten av att inkludera samtliga förslag från utredningen, då de tillsammans utgör en systematisk och hållbar metod för uppföljning av barn och elever med funktionsnedsättningar.

Läs vårt remissvar här

Läs mer på Regeringskansliets sida här